fredag 5 februari 2016

Sonja Åkesson av Mikaela

Vara vit mans slav av Sonja Åkesson
Vara Vit mans slav.
Vit Man vara snäll ibland, javisst
dammsuga golven och spela kort
med barnen i Helgen.
Vit Man vara på för jävligt humör
och svära fula ord
många dagar.
Vit Man inte tåla slarv.
Vit Man inte tåla stekad Mat.
Vit Man inte tåla Dum mening.
Vit Man får stora Anfall
snubbla barnens pjäxor.
Vara Vit Mans slav.
Föda Annan Mans barn.
Föda Vit Mans barn.
Vit Man taga hand
Bekosta alla barnen.
Aldrig bliva fri Stora Skuld
till Vit Man.
Vit Man tjäna Lön på sina Arbete.
Vit Man köpa Saker.
Vit Man köpa hustru.

Analys:
Tema / Motiv 
Könsrollerna, kvinnans rättigheter och jämställdhet.

Tidsanda 
Sonja levde på 1900-talet och skrev denna dikten 1963. Jag tror att Sonja fick inspiration från sin uppväxt. Likaså som dikten, var hennes mamma hemmafru och pappan försörjde familjen. Ur denna synvinkel skulle jag säga att man vet att det är i mitten på 1900-talet. För dessa grova skillnader existerar inte idag. 

Miljöer
Jag tolkar det som att de flesta ”scener” från dikten är i ett typiskt hem.

Persongalleri
Berättarjaget uttalar sig om henne och mannens ställning. Berättarjaget är alltså huvudpersonen och mannen, bipersonen. 

Genre 
Feminism

Språk 
Jag skulle säga att språket i dikten är lite svårt, iallafall för vår tid. Högtidligt är nog en bättre förklaring. 

Typ av litteratur 
Poesi

Kritik / Mottagande 
Pågrund av denna dikten blev Sonja väldigt uppskattad av feministerna. Hon blev mycket anlitad inom könsrollsdebatten.

Budskap

Hon ville tala till hela befolkningen och få upp deras ögon om orättvisorna i samhället. Själv skulle jag absolut säga detsamma om budskapet. Jag tycker att det är ett bra budskap.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.